Søk i denne bloggen

torsdag 23. oktober 2014

Min Genalogiske bucket liste...

Mine vakre oldeforeldre, Oline og Karl<3 

Min store lidenskap utenom bøker er jo slektsgranskning<3. Jeg er blitt inspirert av bloggeren Barnas Hjerter til fedrene til å skrive en genealogiske Bucket liste. Dette har vært veldig bra for jeg aldri tenkt over hva er jeg mest interessert innen slektsforskning og hva jeg ønsker å oppnå som slektsgransker.

Når jeg tenker på det så er det to ting som skiller seg ut ( selv om den ene tingen har bare fått bare punkt 5 på listen under). Jeg har et brennende ønske å finne ut mer om de anene mine som ingen prater om. Alt fra deres aner til historier om dem selv. Jeg er sikker på at de kan også ha spennende historier på lur. Jeg vil formidle det til min slekt. Den andre tingen som jeg engasjerer meg er mine forfedre som er uekte barn og som har en "ukjent" far. Jeg er super interessert i hvordan anene mine opplevde det å være uekte barn både i forhold til samfunnet, venner og familien og hvordan preget det livet deres i voksen alder. Jeg er også interessert i historien bak mine forfedre og hvordan deres foreldre møtes og hvordan de opplevde å ha et uekte barn. Jeg har et også brennende hjerte for å finne både aner og etterkommere til de ukjente fedrene. Jeg har et minst like brennende ønske å formidle det til min slekt, aller mest til de som var nærmest i slekt med min tipp oldefar og tipp tipp oldefar. Dette er  mitt aller største ønske og mål som slektsforsker. Min farmor og hennes brødre fikk aldri bli kjent med sin farfar og hans etterkommere. Men de fikk iallefall sett bilde av sin farfar og fått vite litt om han og hans etterkommere ( men, ikke alle) takket være  meg:).

Her er min Genalogiske bucket liste med noen få andre punkter enn det jeg har nevnt ovenfor:

1. Finn mer ut om Oldefar Karl sitt liv før han møtte min oldemor Oline ( som jeg er oppkalt etter). Karl var et såkalt "uekte barn"av Kornelius O. Helle og Maren (Marie ) Susanne Gjelsvik. Han hadde ingen kontakt med faren og ville skjule hvem han var for sine etterkommere. Moren hans forlot han når han var ung. Han vokst opp hos sine besteforeldre. Jeg lurer  veldig på hvordan det var vokse opp som "uekte barn " og hvordan det var å bli forlatt av begge foreldrene? det måtte jo påvirke han. Det går også rykter om at han levde på gata i Bergen og tigget etter penger før han traff oldemora mi. Dette ryktet vil jeg også vite om stemmer.

2. Finn alle etterkommere etter min tippoldefar Kornelius O. Helle. I 2010 fant jeg ut hvor mange barn han hadde og deler av hans barnebarn. Jeg fikk kontakt med halvsøskenbarnet til farmor. Farmor og en del av hennes brødre fikk endelig vite sannheten om sin farfar og se bilder av han for første gang.  I år fikk jeg vite om alle søskenbarnene til Farmor på sin farfars side. Det er trist at min farmor og hennes brødre fikk aldri bli kjent med sin farfar og hans familie. Men det er vanskelig å finne etterkommere etter min tippoldefar.pga. personvernet til nålevende personer.

3. Jeg drømmer om å lage slektstreff som er for etterkommerene etter min tippoldefar Kornelius O. Helle. Kanskje hadde min tippoldefar en hemmelig drøm om å gjøre det samme. For en sønn  og hans familie manglet alltid i familieselsskaper. Det er trist at farmor og hennes brødre ble aldri kjent med  sin farfar, sine tanter, onkler og søskenbarn på sin farfars side.

4. Finn ut mer om Maria Magdalena Sørensdatter (mor) og (Carl) Johan Johansen (Far) som er foreldrene til min tippoldemor Julianne Marie Johansdatter. Julianne Marie var uekte barn og ingen i familien visste om han  i likhet med min oldefar. Men han var heller ikke ukjent for han står oppført i alle kirkebøker som far. Jeg vil vite hvordan min tipp tipp oldemor klarte å komme seg fra Loppa i Finnmark  til Statsbygd i Sør Trøndelag. Jeg vil vite hvorfor min tipp tipp oldemor og tipp tipp oldefar aldri ble gift. Jeg vil vite hvorfor min tipp tipp oldemor hadde så mange "uekte" barn ( ikke uvanlig no, men ikke på det tidspunktet) . Jeg vil vite hvorfor min tippoldemor vokste delvis opp i fosterhjem og ikke var oppført med mor når hun var konfirmert ( selv om hun levde på gitte tidspunkt). Jeg vil vite hvem min tipp tipp oldemor sitt første barn var Jeg lurer på hvorfor min tipp tipp oldefar ble erklært sinnsyk det året min tippoldemor ble unnfanget. Jeg vil vite mer om min tipp tipp oldefar sin sinnsykhet. Familien min har gitt meg svar på noen av disse spørsmålene. Men magefølelsen min sier noe annet. Så eg vil finne ut om det familien min stemmer eller om det finnes en annen sannhet.

5. I min mors slekt er det noen personer som har kommet veldig fram i lyset. Mens andre er "glemt". Jeg vil vite mer om de anene som ingen prater om og hvem deres aner var.

6. Jeg har lest i  Bremanger Bygdebok bind nr.1 av Årstein Svihus at en av mine aner er av danske adelsslekt. Hun heter Gjøde Larsdotter. Man skal ta det man leser i en bygdebok med en klype salt. Men det hadde vært interessant om det stemte.

7. Jeg har funnet at min tipp tipp oldemor Juditte Oline Augustiniusdatter har en halvbror. Det spesielle med denne halvbroren er at min tipp tipp tipp oldefar har fått denne ungen mens han  var gift og hadde 4 barn. Jeg vet at Kristen Peder ble født  4 oktober 1855 og emigrerte til Usa i . Jeg vil vite mer om hans liv, om han hadde kontakt med fars familien og hvorfor min tipp tipp oldefar var utro mot sin kone.


Verdens beste mormor og Morfar, Ludvig og Asbjørg<3 




2 kommentarer:

TilFedrene sa...

Spennenede å lese din genealogiske ønskeliste. Håper virkelig du får anledning til å gjennomføre eller finne den informasjonen du søker. Ikke bare vil du gjøre deg selv glad men jeg tror du vil gjøre andre glad også.

Ellikken sa...

Lette opp dette innlegget i dag. Har lenge drømt om å finne ut mer om slekta, systematisere det hele og skrive ned alt jeg kommer over. Nå begynner jeg å virkelig få lysten over meg til å realisere mine drømmer.