Søk i denne bloggen

søndag 30. november 2014

En smakebit på en søndag - Da byen ble stille av Henrik Broberg

Denne utfordringen er det bloggeren Mari - flukten fra virkeligheten som står bak. Det går ut på å dele noen ord ( ikke for avslørende ) fra boken du leser no. Deretter linker man innlegget hos henne og vi kan se hverandres smakebiter. Dagens smakebiter finner du her.

Har hatt meg en lang pause fra bloggen, men har lest bokblogger innimellom. Lesing går veeldig tregt om dagen. Det blir bare noen sider her og der innimellom. No begynner det å hope seg opp med bøker fra biblioteket siden jeg har lest så lite i det siste. Men satser på at lesegleden er snart på vei opp igjen:). Jeg har drevet masse med min lidenskap utenom bøker slektsgranskning. Så holder jeg på å lage noen julegaver og det begynner å nærme seg faretruende jul så jeg har lagt mye ekstra innsats i det den siste tiden.

Har i evigheter holdt på med den viktige og vonde boken Da byen ble Stille av Henrik Broberg. Det handler om Jødene i Tromsø som døde under 2 verdenskrig. For at de ikke skal bli glemt er det blitt lagt bok om dem. En del om hvem de var og om hva som skjedde med de enkelte under 2 verdenskrig. Men også litt generelt om hva som skjedde med jødene i Tromsø og Nord Norge under 2 verdenskrig.

Smakebiten er fra side 88.

Krigsinnsatsen til de nordnorske styrkene (og Isak Shotland) var avgjørende for at Nord - Norge forsatt forble fritt og først ble okkupert to måneder senere enn resten av Norge. I denne Perioden fungerte Tromsø som landets frie hovedstad og både kongen og landets lovlige regjering fikk tid til å treffe beslutninger og planlegge eksil og overføring av store deler av den norske gullbeholdningen til England. 

10 kommentarer:

Monika sa...

Tack för smakebiten!

Ewa K sa...

Släktforskning är ju så spännande. Tack för smakbiten från en bok som tilltalar mig. Ha en fin söndag.

aariho sa...

Takk for smakebiten. Det er bra at slike historier blir fortalt. "Den største forbrytelsen" av Marte Michelet er også i samme gate.
Kos deg med adventslys i dag. Koselig å pakke julegaver og skrive julebrev, som jeg skal gjøre denne søndagen.

Boklysten sa...

Tack för smakbiten!

Alexandra Lindé sa...

Tack för smakbiten!

Lotten sa...

Tack för smakbiten. En viktig och smärtsam del som man inte ska glömma.

Bokdamen sa...

Låter kul med släktforskningen. Har inte hållit på med det själv ännu, men har flera vänner som gör det. Tack för smakbiten! :)

astridterese sa...

Det er dessverre sånn med leselysten, at den kommer og går. Min har også lekt gjemmeleken med meg en stund, men jeg håper på ro og fred til å lese i julen :-) Ønsker deg en fin adventssøndag!

kajsasbokblogg sa...

Tack för smakbiten! Ha en fortsatt trevlig söndag.

Cicilie sa...

Takk for smakebiten.