Søk i denne bloggen

tirsdag 13. januar 2015

Bøker på vent - Englepappa av Magne Helander og Hold Fast! av Samuel Massie


Denne utfordringen er det bloggeren Beathes Bokhylle som står bak. Det går ut på å skrive et blogginnlegg om en bok ( eller serie eller event. flere bøker av en forfatter) du har på vent i bokhylla eller flere bøker av ulike forfattere som du også har på vent i bokhylla. Den kan ha støvet ned i flere år eller kan ha kommet inn i bokhylla sist uke. Men det er allikevel meninga at du skal lese den. For å melde deg på utfordringen og for å se hvilke bøker andre har på vent så trykk her.

Jeg leser for tida siste rest av ei lokalhistorisk bok og serien Gabriels hus. Men bøker jeg skal lese snart er lenger enn lang. Jeg har allerede lånt meg to sakprosa bøker på biblioteket som jeg skal lese snart. Disse bøkene er de jeg har på vent i dag. Det er Englepappa av Magne Helander og Hold fast av Samuel Massie.


 
Da har jeg blitt pappa til en nydelig engel. Akkurat nå dro hun videre til en ny verden.» Slik fortalte Magne Helander over 80 000 følgere på Facebook at datteren Ylva var død av kreft. Da hadde det gått fire år siden Ylva fikk påvist en alvorlig hjernesvulst. Det ble en lang reise med en jente som fikk oppleve sju år av livet her på jorden.
For Magne er ikke historien om Ylva kun en historie om sykdom, sorg og fortvilelse, men også kjærlighet og muligheter. «En av grunnene til at jeg begynt å dele tankene mine på Facebook, var at jeg ville fortelle at det faktisk er noen fine ting med å ha et sykt barn også. Jeg ville aldri, og det vet jeg helt sikkert, blitt kjent med Ylva slik som jeg fikk muligheten til, hvis hun hadde levd til jeg døde. Jeg ønsket å fortelle at veien mot døden kan være vakker. Trist, men full av kjærlighet.» I denne boka forteller han historien om Ylva, men også om seg selv - hva han har lært om tilstedeværelse og nærheten til liv og død. Den historien kan alle lære noe av.
 
 
 
En eventyrlig fortelling om en ung manns forvandling fra skoletaper til verdenserobrer.

Alle skal med, heter det i Norge. Men i møte med skolen mistet Samuel Massie all glød og selvtillit. Som 16-åring skulket han oftere enn han var på skolen, og han havnet i politiets søkelys. To år senere har Samuel skrevet testamente og står til rors ombord i seilskuta Berserk med kurs mot Antarktis, klar til å ofre livet for det han tror på. Hva har skjedd?

Dette er Samuels egen historie om hvordan han gjenvant troen på seg selv og eget liv. Hold fast! handler om mestring, målbevisthet, vennskap, sorg og menneskets evne til forandring. Den inspirerer til aldri å gi opp menneskene rundt oss.
 

9 kommentarer:

Mellom Bokstablene sa...

Egentlig er jeg ikke så glad i bøker fra virkeligheten. Men Hold fast! frister sterkt! Det er noe med ungdom og engasjement jeg liker.
Håper du får en bra leseopplevelse med begge bøkene :)

Beathe sa...

Usikker på om jeg kommer til å klare å lese "Englepappa" men "Hold fast" har jeg veldig lyst til å lese, gi gjerne en lyd om hva du syntes når du har lest den, Rita!

Bokskorpionen sa...

Å, det var två mycket intressanta och tankeväckande böcker du har på vent. Jag skulle vilja läsa båda två! Tack för tipset. Önskar dig en trevlig tisdagskväll. :-)

Anita Ness sa...

Virker som interessante bøker. Vet jeg vil lese Hold fast! i alle fall.

Lenes blogg sa...

Den siste boka kunne jeg tenke meg å lese. Den første klarer jeg ikke å lese. Ville bare ha grått gjennom hele boka

Anette sa...

Så flotte bøker du har på vent! Jeg tror begge er både sterke og gode :)

Annelin Kristiane sa...

Hold fast høres ut som en flott og inspirerende bok, som var helt ny for meg ^^ Takk for tipset.

astridterese sa...

Det er ikke helt min type bøker, men jeg håper du liker dem!

Aina sa...

Boka om Ylva er nok ei fin forteljing, men samstundes trist og vanskeleg. Du får ha med deg lommetørkle....