Søk i denne bloggen

mandag 15. juni 2015

Liebster award


Jeg har hatt en bloggpause som har vært lenger enn lang. Men bøker er forsatt min lidenskap og jeg elsker å svare på ulike utfordringer<3. Bokbloggeren Ina har hatt en utfordring på bloggen sin som heter Liebster award.

Reglene til utfordringen er: 
Link tilbake til personen som nominerte deg
Svar på spørsmålene du fikk av personen som nominerte deg
Nominer 11 andre bloggere med færre enn 200 følgere
Lag 11 spørsmål til de som du nominerer
Fortell de nominerte at du har nominert dem.

Jeg er ikke blitt nominert. til denne utfordringen. Men flere bokbloggere har ikke nominert flere. Men har oppfordret de som vil delta. Så da deltar jeg:D. Jeg blir ikke til å nominere andre og blir heller ikke til å finne 11 nye spørsmål. Men delta gjerne om du vil også:). Andre bokbloggere som har tatt denne utfordringen er Beathes bokhjertesiljeblomstFlukten fra virkelighetenEllikkens bokhylle og Så rart.


1. Var det noen som inspirerte deg til å lese eller kom den interessen av seg selv?
Dette synest jeg er vanskelig å svare på for jeg tror det er en kombinasjon og har ikke et soleklart svar på det. Foreldrene mine er ikke noen store lesehester og barndomshjemmet har aldri bugnet av bøker. Men de har alltid lest for oss om kvelden og lånte bøker til oss på biblioteket. Så de har introdusert meg til bøker og gjort meg glad i dem. I barndommen var jeg nok mer bibliotekelsker enn bokelsker. Merkelig greie siden bibliotek bugner av bøker og det er bøker som drar folk til bibliotekene. Men det er på biblioteket jeg fant bokfavorittene mine som unge. Så eksploderte bokinteressen min. Jeg tror det har litt med at jeg ble kjent med noen som hadde lidenskap for bøker og pusjet flere bøker på meg. 

2. Hadde du lesetime på skolen hvor dere lånte en bok på biblioteket eller hadde med en hjemmefra som dere leste i? Skulle du ønske det var mer av det da du gikk på skolen?
No gikk jeg på skole i gokk. Det vil si en grendaskole på fastlandet med 18 elever og med ingen bibliotek i nærheten. Hvis vi skulle på biblioteket måtte vi ta en tur med båten og være borte hele dagen hvis vi skulle på biblioteket. Men vi hadde bokbåten Epos som kom og lånte ut bøker til oss. Da lånte elevene til seg og skolen lånte flere melkekasser med bøker. Etter en stund så var det en kulturell forestilling på bokbåten. Desverre er bokbåten blitt nedlagt:(. Duste politikere som ikke skjønner et sånt tilbud er alfa og omega for elever som ikke har bibliotek i umiddelbar nærhet og som ikke har like stor tilgang til kulturell forestilling grunnet beliggenheten. 

På skolen hadde vi ikke et bibliotek. Men det klasserommet vi kalte "storskulen" (4-6 klasse) hadde en hel venstre vegg fylt med bøker. Hvis jeg husker riktig så kan det hende det var enda mer hyller med bøker i samme rom. I klasserommet til "småskulen" (1-3) hadde vi flere hyller med bøker. Men litt mindre enn i Storskulen. Jeg brukte ikke å låne så mye bøker på skolen og det angrer jeg på i dag. 

3. Hvis du skulle overtale en person som ikke liker bøker til å lese noe, hvordan hadde du løst det?
Tror det må være kombinasjonen noe man liker og ikke en altfor tung bok med tungt språk. I min nærmeste familie leser de kun bøker hvis det er noe de interesserer seg for. Da går det storsett i sakprosa. På bokelskere har jeg laget bokhyller hvor jeg lagrer boktips til familien min. Noe kommer jeg plutselig og andre ting lagrer jeg. Så prøver jeg å gi bokgaver til dem til jul,bursdag ++.

4. Har bøker alltid vært en del av livet ditt eller kom det senere inn i bildet?
Jeg har alltid vært glad i bøker og lest hele livet. Men lest myye mindre før og mye av det samme. Men det er de siste årene at lesegleden eksploderte. Plutselig leste jeg kjempemasse og variert. Variert i form av at jeg leser mange bøker og ikke mye av det samme.

5. Hva ser du etter når du leter etter en ny bok å lese i?
No skjer det nesten aldri at jeg leser en bok og leter en ny bok å lese etterpå. Jeg har nesten alltid en plan om hvilke bøker jeg skal lese. Det vil si ca. 3-4 bøker framover. Jeg har ikke spesielle ting jeg leter etter når jeg skal finne bøker jeg vil lese. Men jeg vet jo at det er temaer, forsider og forfatter som jeg er veldig svak for... Etter at jeg begynte å blogge og begynte å lese bokbloggere så har jeg både funnet og lest bøker som jeg ville aldri lest.
6. Hvilke bøker synes du er oppskrytt og hvorfor?
Jeg synest at Mellom Oss av Ruth Lillegraven var oppskrytt. Jeg synest den hadde altfor masse fokus på det usagte og holde det hemmelig istedfor for å fortelle det som ligger i lufta mellom karakterene.
7. Er det noen karakterer i bøker du forholder deg til/forbinder deg med og hvem?
Jeg forbinder meg med hovedpersonen i Glemte minner av Rannveig Marit Mindresunde. Det er fordi jeg har skremmende likhet med hovedpersonen i boka. Karakteren sin familie har skremmende likhet med min mors familie.

8. Ser du alltid filmatiseringer av en bok eller styrer du unna?
Både og. Hvis det er bøker som jeg elsker /liker så bruker jeg storsett filmatiseringen. Jeg bruker også se filmatiseringen av bøker jeg er nysgjerrig på. Men så er det bøker som jeg ikke er så interessert i og de bruker jeg ikke å se filmatiseringen av.

9. Spiser du noe mens du leser eller er det forbudt?
Det er definivt ikke forbudt å lese mens man leser, ihvertfall ikke i min hjem. Av og til spiser jeg mens jeg leser hjemme. Av og til spiser jeg på cafe mens jeg leser. Det skjer aller mest når jeg er på flyplasser eller er på bytur mens jeg er hjemme på Vestlandet.

10. Hvilken bok har skuffet deg aller mest og hvorfor?
Har ingen soleklar favoritter i denne kategorien. Det finnes bøker som jeg ikke liker så godt. Men er ikke skuffet over det. Da tror jeg er mer skuffet over enkeltebøker i serier. Der hauser man opp at ting skal være så fantastisk bra og så er det ikke alltid det. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke var så fornøyd med de første  (ihvertfall den første) bøkene da Morshjerte og Arvesynd av Anne Lise Boge.  skulle forenes. En annen ting med seriebøker er at det står enkelte ting på baksideteksten som noe annet enn du tror det. Da blir man skikkelig skuffet for det var grunnen at du kanskje lest boka med en gang og man hadde gledet seg skikkelig til denne tingen.

11. Hva ser du på TV nå for tiden?
Nesten ingenting, ihvertfall no om sommeren. Det må være spesielle ting som gjør at jeg slår på tven. f.eks. prinsebryllupet i helga, prisutdelinger.osv. Om høsten ser jeg mer på tv for da går alle reality seriene "mine" .f.eks. Skal vi danse, Farmen og Jakten på kjærligheten. Så ser jeg en  Reality serie på nett tv for tida. Jeg er kjempeflau fordi jeg ser 7 sesong av Paradis Hotel Norge. Men er på episode nr. 26 tror jeg. Ellers har jeg en plan om å se ulike serier som jeg har på dvd (f.eks. alle sesongene av Brothers & Sisters)  eller på Netflix (f.eks. Downton Abbey og Fra Lark Rise to Candleford) :). 

4 kommentarer:

Ellikken sa...

Kommentaren du la igjen hos meg tidligere i dag gjorde meg så glad at min forfjamselse over din misnøye over Mellom oss rent fordunster... :-)

Ina sa...

Hei og tusen takk for at du ble med på utfordringen. Det var ikke jeg som lagde reglene for jeg ble utfordret av Siri (http://siribokoholiker.blogg.no/), så hvem som har laget reglene vet jeg ikke. Men for min del er regler til for å brytes:) Så det har ikke noe å si hvor mange som deltar og hvem som deltar. Takk for at du ble med på dette og mange interessante svar. Hørtes koselig ut med bokbåt. Det skulle det ha vært over hele landet. Synd det ble nedlagt i og med det var så praktisk for skolen du gikk på:/

Beathe sa...

Så fint det var å bli enda litt mer kjent med deg gjennom dette innlegget,Rita :-) Og interessant å lese hva du syntes om Ruth Lillegraven sin bok, jeg har ikke lest den så jeg kan ikke uttale meg men det er en bok jeg har lyst til å lese så det blir spennende å se om jeg trekker samme konklusjon som deg eller ikke. Tusen takk for fint innlegg :-)

Anette sa...

Så koselig å bli bedre kjent med deg :) Bloggpauser trengs innimellom, kjekt at du er tilbake igjen :)